ریتم آهنگ

ویژگی هایی درباره استاد خوب موسیقی که هرگز به شما نمی گویند.

ویژگی هایی درباره استاد خوب موسیقی که هرگز به شما نمی گویند.

احتمالا شما جز افرادی باشید که تازه وارد دنیا موسیقی شده و دنبال استاد خوب برای سازتان می گردید و نمی دانید که یک استاد خوب در دنیا رنگی موسیقی چگونه و چه تکنیک هایی باید داشته باشد. ما میتوانیم به شما کمک کنیم.

اول از همه در انتخاب استاد موسیقی خود بسیار وسواس خرج دهید. موسیقی و هنر حرفه بسیار سخت و سنگین است و اگر با علاقه خود وارد این حرفه شدید باید سخت تلاش کنید.همینطور استاد موسیقی را انتخاب کنید که بتواند درست و صحیح شما را راهنمایی کند.کافی است که خطا کنید آن وقت است با روش های غلط و اشتباه امکان این که ساز خود را رها کنید و از موسیقی برای همیشه خداحافظی کنید زیاد است اما حالا سوال این است که یک استاد موسیقی خوب چه ویژگی هایی دارد.

در این مقاله خواهید خواند :

خصوصیات رفتاری یک استاد موسیقی خوب

  • 1- یکی از این ویژگی های استاد موسیقی این است که هنرجو را در انتخاب ساز کمک و راهنمایی کند.
  • 2-استاد موسیقی می بایست تسلط کامل بر نت خوانی،تئوری موسیقی و سلفژ داشته باشد.
  • 3-رعایت حریم اخلاقی و احساسی بین  استاد موسیقی و هنرجو یکی دیگر از نکات ویژگی استاد موسیقی است که اساتید باید به آن توجه داشته باشند.

4-نکته دیگر این است که استاد فقط وظیفه  آموزش موسیقی  دارد و لازم است که از تحمیل عقاید،تفکرات و خصوصیات اخلاقی خود به هنرجویان به شدت اجتناب کند.

برای مورد 2 و3 بهتر است که از هنرجوهای سابق آن ها بپرسید تا در انتخاب تان راحت تر باشید.

طرز درست آموزش دادن معلم خوب موسیقی به هنرجو

استاد موسیقی شما نباید فقط به تکنیکی و اموزش دادن شما بپردازد چون باعث خشکی کلاس و دل زدگی شما می شود.

درکنار بهترین کتاب های ویولن مانند اتود و گام نوازی بهتر است که تکنیک ها, ملوری های جدید و قدیمی را هم کار کنند تا متوجه شوید که شما هم میتوانید مانند سایر موسیقیدان ها خوب بنوازید.

و نکته بسیار مهم این است که حتما قطعات و نت ها توسط استادتان نواخته شود و در اول کار برعهده شما نگذارد.

یکی دیگر از ویژگی استاد خوب موسیقی این است که باید در عین شوخ طبعی,جدی هم در کار خود باشد و باعث نشود که هنرجو او را جدی نگیرد و تمرین هایش را انجام ندهد و صرفا وقت کلاس را هدر دهد.

ضعف و ایراد های چشمگیر یک استاد موسیقی

من با استاد های زیادی در ارتباط هستم و اکثر استاد های خوب موسیقی را در اطراف ام دارم ولی به ندرت بعضی از آن ها ایراد بزرگی داشتند از جمله این که نت موسیقی را جلو هنرجو می گذاشتند و اصلا برایشان برای اولین بار نمی زنند این بدترین ویژگی معلم موسیقی است. مورد های دیگری هم وجود دارد که شامل:

  • 1- اگر استاد شما تمام تمرکز اش را روی یک کتاب بگذارد و از بقیه کتاب های دیگر استفاده نکند ضعف بسیار بزرگی تلقی می شود چون تلاش ما بر تمام کردن کتاب ها و نت ها نیست بلکه تلاش و تمرکز ما بر روی یادگیری تکنیک های مختلف هست که هرکدام در کتاب های مختلف موسیقی گنجانده شده است و این مهم ترین ویژگی استاد موسیقی  شما است.
  • 2- استاد موسیقی شما باید فردی باشد که شما نتوانید اصلا او را ساکت کنید و درباره هر نت و ریتم و اصول دشیفر و غیره صحبت کند و اگر غیر این باشد و فردی ساکت باشد و ایراد های شما را توجه نکند اصلا استاد و مدرس خوبی نخواهد بود.
  • 3- معلم موسیقی اگر موضوعی را اشتباهی به شما یاد دهد و برای اینکه پیش شما کوچک شمرده نشود و بر اشتباه خود تاکید داشته باشد معلوم است که ضعف و ایراد بزرگی در ایشان وجود دارد و ویژگی استاد خوب موسیقی را زیر سوال می برد.

سابقه و رزومه اساتید را بررسی کنید.

موضوع مهم که وجود دارد این است که همیشه رزومه های استادان موسیقی را بخوانید. ما درکشورمان استادان بزرگ موسیقی بسیار داریم.

کسانی که سابقه همنوازی با معلم های موسیقی را داشته اند و یا به عنوان رهبر ارکستر در کنسرت های مختف مانند فلارمونیک برلین یا تالار وحدت سابقه داشته اند میتواند گزینه خوبی برای پیشرفت شما وجود داشته باشد ولی اشاره میکنیم که این تنها ملاک نیست و ملاک های مهم تری را به شما توضیح دادیم.

ویژگی های استاد خود را در یک جلسه ببینید.

برای اینکه معیارهایتان را با استاد مدنظر خود تطبیق دهید بهتر است از آن ها اجاره بگیرید که سر کلاس هایشان به صورت امتحانی حاضر شوید و بقیه هنرجوها را با دقت نگاه کنید و اگرهمه موارد ذکر شده را داشتند با استاد کلاس بردارید و البته می توانید که هم در اموزشگاه ها و هم در خانه تان کلاس ها را تشکیل بدهید که هرچند من کلاس هایی که در آموزشگاه ها برگزار می شود را پیشنهاد میدهم چون که محیط سرشار از نوازنده های مختلف هست و انگیزه را در شما بیشتر میکند.

من به شخصه که سالیان سال است در عرصه موسیقی هستم هیچ گاه کسی را ندیدم که با یادگیری در خانه انگیزه کافی را داشته باشد. اگر آموزشگاه های معتبر و معروف سطح شهر را پیدا کنید خودتان متوجه فرق این موضوع می شوید.

در آموزشگاه ها استادان شما را تربیت میدهند که برای کنسرت ها آماده شوید و شما را عضو ارکستر های خود می توانند بکنند.

در اخر با یاد داشتن این نکات بسیار مهم شما میتوانید استاد خوبی را پیدا کنید که از شما در عرصه موسیقی یک ستاره بسازد و در اینده های نزدیک نیز با یاد گرفتن این اصول خودتان هم یکی از اساتید  عالی در زمینه  موسیقی شوید و مانند یک زنجیر طلایی این راه را ادامه دهید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”